دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

به بروزترين وبلاگ جامع اخبار استاني خوش آمديد

تانن موجود در چاي چيست و چه فوايدي دارد؟ ( بخش اول)

۹ بازديد

تانن چاي : جاي تعجبي نيست كه چاي يكي از محبوب ترين نوشيدني هاي جهان محسوب مي شود. چاي نه تنها نوشيدني خوشمزه، تسكين دهنده و طراوت بخش است بلكه به خاطر خواص فرواني كه براي آن كشف شده است بسيار مورد توجه مي باشد.

تانن موجود در چاي چيست و آيا اين ماده براي بدن خاصيت دارد؟ 

تانن ها گروهي از تركيبات هستند كه در چاي يافت مي شوند. آنها به دليل خاصيت و عطر و طعم خاصشان و خواص شيميايي جالب توجهي كه دارند، تحقيقات مختلفي رويشان انجام شده است. اين تركيبات مي توانند خواص فرواني براي بدن ما داشته باشند.

 

تانن چيست؟ 

تانن ها نوعي تركيب شيميايي هستند كه به گروه بزرگتري از تركيبات به نام پلي فنول ها تعلق دارند. مولكول هاي آن ها به طور معمول بسيار بزرگتر از نمونه هايي است كه در انواع ديگر پلي فنول ها وجود دارد. اين مولكول ها توانايي منحصر به فردي در تركيب شدن با ساير مولكول ها، مانند پروتئين ها و مواد معدني دارند.

تانن ها به طور طبيعي در انواع گياهان خوراكي از جمله پوست درخت، برگ، ادويه جات، آجيل ها، دانه ها، ميوه ها و حبوبات يافت مي شوند. گياهان از اين تركيبات به عنوان يك سيستم دفاعي طبيعي در برابر آفات استفاده مي كنند. تانن ها همچنين باعث ايجاد رنگ و طعم در غذاهاي گياهي مي شوند.

برخي از غني ترين و رايج ترين منابع غذايي حاوي تانن عبارتند از:

    چاي

    قهوه

    شراب

    شكلات

    طعم تلخ كه از ويژگي هاي اين غذاها و نوشيدني ها محسوب مي شود، معمولاً ناشي از عرضه فراوان تانن در آن هاست.

ميزان تانن موجود در چاي هاي مختلف

    اگر چه چاي به طور كلي منبعي غني از تانن محسوب مي شود؛ اما متغيرهاي متعددي مي توانند بر روي ميزان نهايي اين ماده در چاي تأثير بگذارند.

    در واقع چهار نوع اصلي چاي يعني چاي سفيد، چاي سياه، چاي سبز و چاي اولانگ كه همگي از برگ گياهي به نام كامليا سيننسيس (Camellia sinensis) تهيه مي شوند حاوي تانن هستند. اما غلظت اين تركيب به شدت تحت تأثير نحوه توليد چاي و مدت زمان دم كردن آن است.

    برخي منابع مي گويند چاي سياه بيشترين غلظت تانن را دارد. در حالي كه اغلب منابع چاي سبز را چاي كم تانني معرفي مي كنند. چاي سفيد و اولانگ معمولاً در جايي بين اين دو نوع چاي يعني چاي سياه و چاي سبز قرار مي گيرند. اما مقدار تانن در هر دو نوع بسته به روش توليد مي تواند به ميزان قابل توجهي متفاوت باشد.

    به طور كلي چاي هاي بي كيفيت سطع تاننشان زياد است و هرچه مدت زمان دم كردن چاي بيشتر شود غلظت تانن هاي موجود در فنجان چاي شما بيشتر مي شود.

 

انواع چای سفید

چای سفید که امروز میشناسیم، از اولین گیاهان چای سفید دای بای و دا هان که در استان فوجیان چین در دهه 1700 کشف شد، تولید می شود. برگ چای سفید این گیاهان چای برای تولید جوانه های بزرگ و زیبا ساخته شده است.

1- بای هئو یین ژن (سوزن نقره ای): یک سوزن نقره ای واقعی از استان فوجیان چین می آید و از انواع اصلی چای سفید چینی تولید می شود. این چای ساخته شده از جوانه های بزرگ است که با پرز های سفید و ریز پوشانده شده اند از این رو چای نقره ای رنگ را برای آن نامگذاری می کنند.

2- بیا مودا (پونه سفید): این انواع جدیدتر از چای سفید است و در چین و دیگر کشورهای جهان در حال رشد است. این نوع چای می تواند از یک گیاه چای سفید بومی یا از انواع دیگر گیاه چای استخراج شود. معمولا شامل برخی از جوانه های مخلوط با برگ های تازه چای که تازه باز شده اند یا نیمه باز هستند میباشد.

3- میمون چین: این نوع چای به نظر میرسد در ابتدا شامل جوانه هایی بود که میمونهای آموزش دیده شده بودایی از مرتفع ترین گیاهان چای وحشی در مناطق کوهستانی چین می چیدند. “میمون چین ” یک اصطلاح است که امروزه برای چای بسیار با کیفیت چینی ساخته شده از جوانه ها و برگ های جوان گیاه چای. بکار میرود. راهنمای سفر به چین

4- دارجلینگ چای سفید: این نوع از گیاه چای اصلی چای سفید تولید نشده است، از گیاهان چای بومی دارجلینگ هندوستان تولید شده است. روش پردازش شبیه به چای سفید فوجیان است، اما مشخصات طعم و مزه آن بسیار متفاوت است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.